پیروز میدان کدامست؟ قهوه اسپرسو، فرانسه یا فوری؟

پیروز میدان کدامست؟ قهوه اسپرسو، فرانسه یا فوری؟

یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی ها در فرهنگ‌های مختلف، قهوه است که در روش‌های مختلف و به همراه ترکیب کردن با مواد افزودنی متنوع، سرو می‌شود. در این میان، قهوه فرانسه و اسپرسو، دو خوشنام بسیار خوش طعم و محبوب قهوه به شمار می‌روند.

اسپرسو یک نوشیدنی ایتالیایی است که پس از ساخت و طراحی اولین دستگاه‌های اسپرسوساز، وارد منوی کافی‌شاپ‌ها شد. به دلیل سهولت تهیه آن و طعم محبوب و متفاوت، به سرعت تبدیل به یک نوشیدنی مطلوب در میان مردم شد. اسپرسو یک واژه ایتالیایی و به معنی «سریع» است و همچنین این واژه از نحوه عملکرد دستگاه اسپرسوساز گرفته شده است.

در مقابل، قهوه فرانسه همان‌طور که از نامش پیداست، ابداع فرانسوی‌ها است و دارای قدمت بسیار زیادی است و همچنین نقش مهمی در گسترش محبوبیت قهوه داشت. قهوه فرانسه و اسپرسو دو نوشیدنی متفاوت از هم هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به ذکر تفاوت‌های آنها و مطالبی درباره این موضوع بپردازیم.

مهم ترین تفاوت‌های اسپرسو و قهوه فرانسه

برای توضیح تفاوت قهوه اسپرسو و فرانسه چند نکته مهم وجود دارد که در زیر متذکر شده‌ایم:

مهمترین تفاوت، طرز تهیه آن‌هاست

مهم ترین تفاوت قهوه فرانسه و اسپرسو، طرز تهیه این دو نوشیدنی است. دستگاهی که برای تهیه قهوه فرانسه لازم است، فرنچ پرس است و برای درست کردن اسپرسو، نیاز به تهیه اسپرسوساز دارید. البته برای تهیه اسپرسو، از موکاپات و برای تهیه قهوه فرانسه از قهوه ساز برقی استفاده می‌شود.

میزان کافئین قهوه اسپرسو از فرانسه بیشتر است

دومین تفاوت اسپرسو و قهوه فرانسه، مقدار کافئین دو نوشیدنی است. اسپرسو در مقایسه با قهوه فرانسه، از کافئین بیشتری برخوردار است. همچنین نحوه عملکرد اسپرسوساز از عوامل مهم قوی‌تر بودن قهوه اسپرسو در مقایسه با قهوه فرانسه، به شمار می‌رود.

طعم اسپرسو، غلیظ تر، تلخ‌تر و حاوی کافئین بیشتری است و به عنوان یکی از قوی‌ترین روش های تهیه قهوه به شمار می‌رود. عملکرد اسپرسوساز بر اساس فشار بخار آب است. آب با فشار بسیار زیادی از میان منافذ قهوه عبور می‌کند. همین امر سبب خارج شدن عصاره بیشتر و خالص‌تر از قهوه می‌شود.

میزان درجه آسیاب دانه قهوه

سومین تفاوت قهوه فرانسه و اسپرسو، میزان درجه آسیاب دانه قهوه برای تهیه این دو نوشیدنی است. قهوه مورد استفاده برای حاضر کردن اسپرسو، از سایر روش‌های تهیه قهوه ریزتر است. البته میزان اندازه و درجه آسیاب قهوه با توجه به دستگاه شما متغیر است. فرنچ پرس، فرانسه ساز برقی، موکاپات و اسپرسوساز برقی، به ترتیب به آسیاب درشت‌تری نیاز دارند.

حجم فنجان‌ها

تفاوت چهارم قهوه اسپرسو و قهوه فرانسه: برای سرو قهوه فرانسه، از فنجان‌هایی با حجم بیشتر استفاده می‌شود. معمولا فنجان سرو اسپرسو ۲۵ میلی لیتر گنجایش دارد. برای سرو قهوه فرانسه، از فنجانی که گنجایش آن بین ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلی لیتر است، استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که میزان قهوه فرانسه و اسپرسو، تماما به ذائقه افراد بستگی دارد و این اعداد ذکر شده قابل تغییر است و می‌توان به نسبت آنان استناد کرد.

رنگ

پنجمین تفاوت قهوه اسپرسو و قهوه فرانسه: اسپرسو کمی خوش رنگ تر از قهوه فرانسه است. قهوه فرانسه همانند سایر روش‌های تهیه قهوه، به صورت مشکی یک دست است. در مقابل قهوه اسپرسو دارای یک لایه کرما است که در سقف نوشیدنی قرار می‌گیرد. این لایه طلایی رنگ است و از طریق عبور پرفشار آب داغ از بین منافذ پودرهای ریز قهوه، تشکیل و غلطت بیشتری نسبت به لایه‌های زیرین خود دارد. لازم به ذکر است که کرمای اسپرسو تا زمانی که قهوه همچنان داغ است، باقی می‌ماند.

مزیت قهوه اسپرسو در مقایسه با قهوه فرانسه چیست؟

اسپرسو یکی از پایه های اصلی نوشیدنی‌های خانواده قهوه است. از ترکیب این نوشیدنی با مواد افزودنی مختلف، شیر و شیر کاکائو به دست می‌آید‌‌.

با اسپرسو چه نوشیدنی‌هایی می‌توان درست کرد؟

اکثر نوشیدنی های خانواده قهوه، از ترکیب مواد افزودنی مختلف و اسپرسو تهیه می‌شود. این نوشیدنی‌ها عطر، طعم و رنگ متفاوتی دارند و جزء دسته نوشیدنی‌های پر مصرف و محبوب به شمار می‌روند. در این‌جا قصد داریم به پر مصرف‌ترین نوشیدنی‌هایی که با اسپرسو ساخته می‌شوند، بپردازیم. این نوشیدنی‌ها عبارت است از:

  • موکا
  • ماکیاتو
  • آفوگاتو
  • کاپوچینو
  • لاته

همان‌طور که بیان کردیم، اسپرسوساز برقی بهترین دستگاه برای تهیه اسپرسو و سایر نوشیدنی‌های این خانواده به شمار می‌رود.

قهوه فوری با قهوه اسپرسو چه تفاوتی دارد؟

قهوه فوری همان‌طور که از نام آن پیداست، نوعی نوشیدنی است که می‌توان آن را به صورت فوری آماده کرد. قهوه فوری پودری آماده است که طی فرایند خاصی تولید شده است و لازمه استفاده آن، یک فنجان و مقداری آب جوش است.

این قهوه برای افرادی که زمان و امکانات لازم برای تهیه قهوه را ندارند، به عنوان گزینه اول به شمار می‌رود. این درحالی است که برای تهیه قهوه اسپرسو، نیاز به ابزارآلاتی جهت دم آوری و داشتن مهارت در تهیه قهوه است. در این‌جا می‌خواهیم به تفاوت قهوه فوری و قهوه اسپرسو بپردازیم‌. از این رو اگر می‌خواهید به تفاوت آن پی ببرید، در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت در میزان کافئین

اسپرسو به دلیل روش دم آوری و غلظت آن، در مقایسه با قهوه فوری کافئین بیشتری دارد. کافئین باعث افزایش انرژی در بدن می‌شود. از این رو زمانی که از اسپرسو استفاده می‌کنید، انرژی بیشتری دریافت می‌کنید.

تفاوت در طعم

قهوه فوری و قهوه اسپرسو در طعم نیز متفاوت هستند. اسپرسو به دلیل برخورداری از رست متفاوت و همچنین غلظت آن، طعم تلخی یا اسیدیته متفاوتی در مقایسه با قهوه فوری دارد.

تفاوت در قیمت

قهوه فوری نسبت به اسپرسو قیمت پایین تر و اقتصادی‌تری دارد. دانه‌های به کار رفته در اسپرسو، خوش طعم تر هستند. به طوری که با نوشیدن آن، متوجه طعم اصیل قهوه می‌شوید. هرچه در انتخاب دانه های قهوه‌ اسپرسو دقت بیشتری خرج شود، قیمت آن نیز به مراتب بالاتر می‌رود.

جمع بندی

قهوه اسپرسو ایتالیایی و فرانسه هردو از نوشیدنی های محبوب در میان افراد به شمار می‌روند. اما متوجه شدیم که بین این دو قهوه، از لحاظ روش دم‌آوری و استفاده از تجهیزات خاص خود، طعم قهوه و میزان کافئین با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین اشاره کردیم که قهوه اسپرسو با قهوه فوری نیز فرق دارد. قهوه فوری گزینه سریع‌تر و ساده‌تری نسبت به قهوه اسپرسو است در حالیکه قهوه اسپرسو کمی پیچیده‌تر و با پروفایل طعمی بسیار متفاوتی از قهوه فوری است. هرکدام از این قهوه‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد و هریک به تناسب فضا و سلیقه هر فرد می‌تواند استفاده شود.

تبلیغات

وبلاگ بالتازار را مشاهده کردید ؟

کاملا رایگان مطالب ویژه بالتازار را مطالعه کنید.
بالتازار
نوشتهٔ پیشین
درخشش دندان ها با کلینیک دندانپزشکی سریتا
نوشتهٔ بعدی
نمودار معادل روغن صنعتی ایرانی
0 0 رای ها
امتیاز کسب و کار
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

تبلیغات خود را شروع کنید

تبلیغات کسب و کار خود را به راحتی شروع کنید تا به جذب مشتری فراوان و افزایش فروش فوق العاده دست پیدا کنید

لیست گفتگو

گفتگویی موجود نیست